Zamień ten tekst na URL Webhooka

Grafika, Motion i 3D

Rigging w After Effects

Wydanie nr
4
opublikowane
2021-06-30
Michał Wedlechowicz
Michał Wedlechowicz
Graphic Designer
No items found.

Witajcie

Na Eduweb pojawiło się już klika warsztatów szkoleniowych na temat animacji postaci w Adobe After Effects, są dostępne tu: https://eduweb.pl/wideo-i-audio/after-effects/animacja-w-after-effects. W kilku z nich do animacji wykorzystujemy plugin DUIK - rewelacyjne, darmowe narzędzie do budowania kości i kontrolerów od RainBox Lab.
Obecnie dodatek DUIK do Adobe After Effects jest bardzo rozbudowanym pluginem, któremu być może należy się cały, osobny kurs. Pierwsza wersja aplikacji wymagała od nas sporej ilości czasu na cały setup kości, oparty często na pracy z narzędziem Puppet Pin. Nowa odsłona dodatku o nazwie „DUIK Bassel 2” jest mocno dopracowana i nie wymaga od nas tyle czasu na riggowanie postaci w porównaniu do pierwszej wersji dodatku. Wystarczy umieści kości ramienia na stole montażowym, „sparentować” elementy postaci z kośćmi, kliknąć „Generate IK” i gotowe. Możemy przy pomocy kontrolerów samodzielnie animować postać, lub skorzystać z całej masy gotowych presetów. Z racji tego, że tych ustawień i gotowców trochę się namnożył w najnowszej wersji to muszę rozważyć nagranie osobnego kursu DUIKa.
Ale DUIK to nie jedyny dodatek do Aftera pozwalający na animację postaci. Kolejny Plugin nazywa się RubberHose. Jego przewagą nad DUIKiem jest prosta obsługa. Riggując kończynę otrzymujemy dwa punkty kontrolne d sterowania np ręką. Punk znajdujący się u samej góry ręki steruje barkiem, a punk na dole steruje dłonią. Łokci zgina się automatycznie. Wystarczy całość „sparentować” z resztą elementów postaci. Proste! RubberHose również posiada całą masę gotowych resetów, które pomagają przyspieszyć proces animacji. Jest to dodatek, który przydaje się w sytuacji, kiedy chcemy uzyskać gumowaty efekt ruchu kończyn. RubberHose jest płatnym pluginem, stworzonym przez BattleAxe studio i obecnie kosztuje 45 dolarów. Jest dostępny tutaj: https://www.battleaxe.co/rubberhose
Kontynuując nasz przegląd dodatków do Aftera nie sposób pominąć plugin o nazwie „LIMBER”. Riggowanie postaci przy pomocy tego dodatku jest podobna jak w przypadku RubberHose, ale Limber ma jedną, fajną przewagę. Dzięki dostępnym tu opcjom możemy między innymi stworzyć wrażenie perspektywy. Jeśli jakiś element postaci (ręka, noga) jest bliżej kamery możemy ten element powiększyć przy pomocy prostych suwaków. Jeśli noga bohatera jest gdzieś dalej, z tyłu - możemy ją zmniejszyć. Limber dostępny jest na stronie https://aescripts.com/limber/ i jest płatnym dodatkiem. Aktualnie jego cena wynosi 39,99 dolarów. 
Teraz, który z powyższych dodatków wybrać. Każdy z nich czymś się wyróżnia. Przeszukując internety doszedłem do wniosku, że około 70% animatorów wybiera DUIKa. Być może dlatego, że jest dobrze znany, lub dlatego, że jest darmowy, lub też dlatego, że ma masę ciekawych presetów które zostały wprowadzone do najnowszej wersji. Pozostałe dwa są płatne, ale nie jestem przekonany czy to jest główny czynnik dla którego więcej ludzi sięga po DUIKa. Wypróbowałem wszystkie wspomniane dodatki i każdy z nich to bardzo fajne narzędzie, pomagające ożywić nasze ilustracje. Kwestia wyboru leży raczej w dużej mierze w osobistych preferencjach i wymaganiach. Ciekaw jestem jak Wy wprowadzacie animacje do swoich postaci w Afterze. Pozdrawiam! 
Michał