Czym jest Ekonomia Twórców (i dlaczego warto się nią zainteresować)?
Czym jest Ekonomia Twórców (i dlaczego warto się nią zainteresować)?
Globalny rynek tworzenia treści cyfrowych został wyceniony w 2022 roku na 25,6 mld USD. To całkiem sporo. Prawda? Powyższe liczby z roku na rok mają tylko rosnąć, co tylko pokazuje, jak ogromny potencjał się za nim kryje.
Jeszcze kilkanaście lat temu branża informacyjna i rozrywkowa była zdominowana przez kilku dużych graczy. Telewizja, radio i gazety były głównymi mediami wykorzystywanymi przez większość ludzi do konsumpcji treści.
Trend ten utrzymywał się przez długie lata…
Z czasem internet ewoluował w Web 2.0 - sieć, w której użytkownicy nie byli już tylko konsumentami, ale stali się również twórcami. Ludzie zaczęli tworzyć treści i dzielić się nimi ze swoimi społecznościami. Z pozoru małe jednostki stały się producentami i własnymi menadżerami marki.
Trend ten spowodował prawdziwą rewolucję w sposobie produkcji, dystrybucji i konsumpcji treści. To wszystko w rezultacie doprowadziło do rozwoju ekonomii twórców.
Co kryje za sobą określenie „Ekonomia Twórców”?
Ekonomia twórców jest definiowana jako: system ekonomiczny zbudowany przez niezależnych twórców treści, którzy są połączeni ze swoimi odbiorcami i firmami za pośrednictwem Internetu.
W centrum ekonomii twórców znajdują się kanały mediów społecznościowych, w których podobnie myślący użytkownicy i twórcy treści wchodzą w interakcje, tworząc wysoce zaangażowane społeczności.
Twórcy to ludzie, którzy tworzą, posiadają i rozpowszechniają treści, które produkują dla pewnej grupy odbiorców. Bazują na swojej wiedzy, marce osobistej i zbudowanej wokół własnych kanałów grupie odbiorców — społeczności.
Wykorzystują tworzenie treści do komunikowania się ze swoimi fanami i angażowania ich. Odbiorcy z kolei mogą wspierać swoich ulubionych twórców, angażując się w ich treści, płacąc za nie lub stając się ich ambasadorami.
Twórcy monetyzują swoją wiedzę poprzez sprzedaż produktów cyfrowych, reklamy, reklamy, współprace z firmami, afiliacje, sprzedaż swoich usług etc.
Twórcy Online
Twórcą online określamy osobę, która tworzy treści trafiające do określonej grupy odbiorców online. Wykorzystują swoją wiedzę do tworzenia contentu, budowania grona odbiorców i zarabiania.
Wyróżniamy 4 główne typy twórców:
- Eksperci - dzielą się swoją wiedzą odnośnie do produktów, usług oraz innych specjalistycznych tematów. Przykład: copywriterzy, którzy dzielą się wiedzą na temat tego, jak pisać skuteczne i angażujące teksty.
- Celebryci - wykorzystują swoją popularność do tworzenia treści. Na przykład Kylie Jenner, która dzieli się fragmentami swojego codziennego życia na Instagramie.
- Blogerzy / vlogerzy dzielą się informacjami lub poradami na tematy, z których są znani. Dobrym przykładem są blogerzy modowi, którzy przedstawiają nowości z branży.
- Artyści - wykorzystują swoje umiejętności w tworzeniu szeroko rozumianej sztuki do tworzenia treści. Dobrym przykładem są muzycy, którzy udostępniają swoje utwory na SoundCloud.
Często twórcy treści mają możliwość wpływania na swoją społeczność, aby wypróbowała, kupiła lub dowiedziała się więcej o ich produktach, lub usługach dzięki oryginalnym treściom.
Twórcy online wykorzystują swoje umiejętności do budowania marki osobistej, która przyciąga do nich określone grupy ludzi. O czym więcej przeczytasz w dalszej części tego newslettera.
Produkty Cyfrowe
Wielu twórców decyduje się na sprzedaż produktów cyfrowych, ponieważ są o wiele prostsze i tańsze w wytworzeniu od produktów fizycznych. W dodatku nie wymagają miejsca do magazynowania i można je w łatwy sposób skalować, co nie generuje dodatkowych kosztów.
Weźmy za przykład ebooki, które są względnie łatwe i tanie w produkcji w porównaniu z wydaniem książki drukowanej. Dodatkowo cała kwota ze sprzedaży trafia do kieszeni autora.
Powyższe czynniki sprawiły, że ebooki stały się jednym z najpopularniejszych sposobów monetyzowania działalności przez twórców internetowych.
Firmy badawcze szacują, że wartość globalnego rynku ebooków w 2023 roku wyniesie 16,42 mld USD. A do 2028 roku osiągnie wartość na poziomie 20,74 mld USD:
A skoro przy produktach i sprzedaży jesteśmy, warto pochylić się nad tematem marki osobistej.
Czym jest i dlaczego warto budować markę osobistą?
Pewnie sam wielokrotnie słyszałeś rady typu: „Zbuduj markę osobistą”. Banał. Prawda? Ale czym właściwie jest marka osobista i dlaczego jej potrzebujesz?
Na markę osobistą składa się wszystko to, co mówisz o sobie i pokazujesz swoim odbiorcom, a także to, jak Cię postrzegają. Twój brand jest spójny w momencie, w którym to, co pokazujesz = to, co myślą o Tobie odbiorcy.
Dlaczego warto budować markę osobistą? Co najmniej z kilku powodów:
Dajesz się zauważyć - jeśli Twoi odbiorcy nie widzą Cię regularnie, zapominają o Tobie. Ludzie szukają rozwiązań swoich problemów, a Ty masz je im dostarczyć. Aby odbiorcy zaczęli o Tobie myśleć, musisz dać się im zauważyć. Nie musisz publikować wszędzie, ale zdecydowanie tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci.
Zwiększasz swój autorytet - sama widoczność nie wystarczy. To autorytet jest powodem, dla którego ludzie wybierają właśnie Ciebie zamiast innej osoby oferującej te same usługi lub produkty. Silna marka osobista sprawia, że odpowiednie osoby (klienci, pracodawcy i partnerzy biznesowi) sami się do Ciebie zgłaszają. Dodatkowo marka osobista pozwala Ci dyktować większe ceny od konkurencji.
Powiększasz grono idealnych odbiorców - liczba followersów nie definiuje ilości zarabianych pieniędzy. Możesz mieć niewielką, ale zaangażowana społeczność, która naprawdę czeka na Twoje treści i zarabiać więcej niż osoby z dziesiątkami tysięcy obserwujących.
Niezależnie od tego, czy masz dużą czy małą publiczność, potrzebujesz pewnego rodzaju odbiorców. Budując swoją markę, pozycjonujesz się jako osoba, która zna rozwiązanie ich problemów. Wszędzie, gdzie się pojawiasz (online i offline) masz szansę na zwiększenie puli idealnych odbiorców oraz zbudowanie społeczności wiernych fanów.
Budujesz wartościowe relacje i przyciągasz możliwości - ludzie lubią ludzi, którzy są do nich podobni. Jeśli masz dobrą markę, to przyciągasz podobne osoby. To świetna opcja dla Twojego biznesu, ponieważ w ten sposób będziesz otrzymywać polecenia i rekomendacje. Sam również możesz polecać firmy, którym ufasz.
Budowanie trwałych relacji w życiu oraz biznesie jest kluczowe. W końcu to długoterminowa gra z długoterminowymi ludźmi. Kiedy stworzysz strategiczne relacje ze współpracownikami, klientami i partnerami biznesowymi, prowadzenie firmy stanie się prostsze (i nie takie samotne).
Budowanie wpływu i kształtowanie decyzji zakupowych - marki osobista sprawia, że masz wpływ na otoczenie, które możesz przekonać do pewnych rzeczy. To Twoja super moc.
Silna marka osobista buduje zaufanie, które jest czynnikiem numer jeden w sprzedaży. Ludzie widzą, że znasz się na rzeczy i jesteś w stanie im pomóc w realizacji celów. Dzięki wpływowi możesz kształtować decyzje zakupowe innych.
Wskazówka dla Ciebie: każdy z nas buduje swoją markę osobistą. Tylko jedni robią to świadomie, a drudzy nie.
Od czego zacząć?
Zadecyduj, kto jest Twoim idealnym odbiorcą (klientem). Zawęź jego definicję do tego stopnia, że już bardziej się nie da. Następnie wypisz wszystkie miejsca, gdzie spędza czas (online i offline), to pomoże Ci w marketingu.
Załóż konto w 1-2 kanałach social media, w których przebywają Twoi idealni odbiorcy. Twórz ciekawe i przede wszystkim wartościowe DLA Twoich odbiorców treści, które są odpowiedzią na ich problemy.
Sahil Lavignia w swojej książce „Minimalistyczny Przedsiębiorca” przedstawia zasadę 1%, według której tylko 1% osób w internecie tworzy treści, 9% wnosi swój wkład, a 90% konsumuje.
Wnosząc swój wkład, możesz mieć dziesięciokrotnie większą widoczność niż osoby, które tego nie robią. Z czasem będzie ona także coraz większa. Chodzi o komentowanie i bycie uczestnikiem szerszej rozmowy.
Możesz (a nawet powinieneś) pójść o krok dalej i podzielić się tym, nad czym aktualnie pracujesz, czego się dowiedziałeś i zaprezentować swoim odbiorcom nowe treści, wtedy Twój wkład zwiększy się o 90%.
Może masz poczucie, że nie jesteś jeszcze wystarczająco gotowy. Być może jak większość osób masz z tym problem... Jednak, gdy masz coś do dodania, egoizmem jest zachowywać to tylko dla siebie!
Tworząc treści i wnosząc swój wkład, sprawiasz, że ludzie zaczną Cię rozpoznawać. Niedługo później ktoś zacznie szukać Twoich „mądrości”, wspomni o Tobie innym lub zaobserwuje Cię, aby otrzymać powiadomienie za każdym razem, kiedy opublikujesz coś nowego.
Gdy będziesz regularnie pielęgnować relacje poprzez wnoszenie do nich czegoś wartościowego, w końcu nadejdzie czas, kiedy będziesz gotowy zrobić krok dalej i zacząć uczyć innych. A to świetne miejsce na sprzedaż swoich produktów i usług.
Jak możesz dziś zrobić pierwszy krok?
W ramach Sprintów na eduweb & ahoy! uruchamiamy 3-tygodniowe szkolenie "Zostań cyfrowym twórcą i zarabiaj online”. W innowacyjnej formule, uczysz się asynchronicznie 30-60 minut dziennie, mając do dyspozycji materiały wideo, społeczność, spotkania na żywo, mentora. To wszystko sprawia, że po 3 tygodniach jesteś w zupełnie innym miejscu w kontekście budowania swoich produktów, obecności w sieci, oraz marki osobistej. Sprint jest nastawiony na praktykę i otrzymujesz w jego ramach małe zadania, które przybliżają Cię do celu!
Już dziś o 19:00 ma miejsce bezpłatne spotkanie wprowadzające do Sprintu, który startuje równo za tydzień:
Dołącz do spotkania dziś o 19:00 ✅
- Czym jest Ekonomia Twórców
- Jak można zarabiać na produktach
- Czym jest marka osobista
- Jak zacząć już teraz