Noworoczne podsumowanie Biznes & Automatyzacje
Noworoczne podsumowanie Biznes & Automatyzacje
Ostatni rok pod wieloma względami nie był łatwy dla wielu biznesów, co dobrze oddaje list od YCombinator do właścicieli firm. Wiele też wskazuje na to, że rysowany w tej wiadomości scenariusz bynajmniej nie jest za nami. Potwierdzają to kolejne fale zwolnień zarówno zza oceanu jak i z naszego bliskiego otoczenia. Według strony Layoffs Tracker już niemal 250 000 z branży IT straciło pracę a na liście pojawiają się firmy takie jak Meta i Amazon czy znacznie mniejsze Airtable i Pluralsight. Ta ostatnia w 2018 była na liście najszybciej rosnących firm według Deloitte Fast 500 a dziś redukuje zatrudnienie o 20%. Analogiczne scenariusze rozgrywają się także w Polsce, gdzie firmy które jeszcze rok temu bardzo szybko się rozwijały, dziś zmuszone są zwalniać swoich pracowników.
Warto zaznaczyć, że powyższa sytuacja nie dotyka wszystkich. Pomimo zauważalnej ostrożności przy inwestycjach i zwiększaniu zatrudnienia, nadal są firmy wykazujące widoczne wzrosty. Jednak co przyniesie przyszłość jak zwykle trudno przewidzieć i rozsądną strategią wydaje się być utrzymanie "niskiej masy".
Świat w Internecie i praca zdalna
Pomimo tego, że Świat w większości wrócił już do względnej normalności po ograniczeniach jakie towarzyszyły nam przez dwa wcześniejsze lata, tak szczególnie widoczne są zmiany które z nami pozostały. Mowa tutaj o częściowym lub całościowym przeniesieniu firm do Internetu oraz znaczącą popularyzację pracy zdalnej. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości rzuca nam nowe wyzwania (np. zdrowie psychiczne pracowników i wzrost przypadków wypalenia zawodowego) a także nowe możliwości (np. rozwój międzynarodowych zespołów).
Ponownie można stwierdzić, że szczególnie istotna okazuje się tutaj zdolność do dostosowania do nowych oczekiwań i sięgania po nowe możliwości. Patrząc na statystyki z raportów Pracuj.pl, praca zdalna i hybrydowa nie jest już rodzajem benefitu, lecz nieodłączonym elementem dobrego miejsca pracy. Jednocześnie należy brać pod uwagę fakt, że nie każdy potrafi pracować z domu lub zwyczajnie może nie mieć ku temu dobrych warunków. Dlatego tak istotne jest zwiększanie świadomości na temat pracy zdalnej w przypadku każdego z nas.
Wspomniane przeniesienie Świata do Internetu niesie ze sobą znacznie więcej szans i nowych możliwości. Jedną z najbardziej oczywistych jest wzrost zakupów przez Internet i według PwC wartość rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld w ciągu najbliższych 5 lat. Jest to wystarczający sygnał do tego aby w nadchodzącym roku poważnie podejść do rozbudowy oferty o produkty bądź usługi dostępne przez Internet. Poza sprzedażą pojedynczych produktów, buduje się coraz większa świadomość modelu subskrypcyjnego i również warto mieć go na uwadze przy projektowaniu oferty produktowej. Tym bardziej że w ciągu ostatniego roku na rynku w Polsce i za granicą pojawiły się narzędzia umożliwiające przyjmowanie automatycznie odnawialnych płatności. Jednym z nich jest tworzony przez nas EasyCart.
Web3 i Metaverse
Pierwsza połowa roku sugerowała znaczącą rolę jaką odegra idea Web3. W pewnym momencie NFT i crypto stały się głównymi tematami, o których trudno było nie usłyszeć nawet w przypadkowej kawiarni. Praktycznie każdego dnia powstawały nowe projekty, jednak wielu z nim towarzyszyła wyłącznie świetna wizja rysowana przez założycieli zapowiadających znaczące zyski. Po kilku miesiącach sytuacja znacząco się zmieniła i aktualnie w grze wydają się pozostawać wyłącznie te projekty, które budują realną wartość dla swojej społeczności. To wszystko przeplatane jest bardzo negatywnymi wiadomościami o upadających projektach lub nawet całych giełdach. Aktualnie znajdujemy się miejscu w którym ponownie trudno jakkolwiek przewidywać przyszłość, jednak ponownie mamy do dyspozycji kilka sygnałów, które można interpretować samodzielnie.
Jednym z takich sygnałów jest znaczący rozwój technologii VR i AR. Pierwszym z brzegu przykładem jest Quest Pro, czyli headset zacierający granicę pomiędzy rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Oferowana przez niego jakość daje możliwość pracy na laptopie w otoczeniu wirtualnych monitorów i chociaż w tym momencie jeszcze trudno mówić o w pełni komfortowej pracy w ten sposób. Jednocześnie produkty takie jak nreal jasno pokazują, że czasy dużych i ciężkich zestawów VR właśnie mijają. Aktualne plotki wskazują na to, że w 2023 swoje zestawy VR/AR pokaże także Apple, i tego sami nie możemy się już doczekać.
W tej chwili trudno jeszcze mówić o powszechnym zastosowaniu technologii AR/VR w biznesie, a pomimo dużego entuzjazmu, raczej się to nie zmieni, dopóki na rynku nie pojawi się sprzęt oferujący wysoką jakość przy jednoczesnym niskim progu cenowym. Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno Web3 jak i Metaverse warto mieć na radarze w 2023.
No-code i low-code
Trend no-code i low-code nie jest nowy, jednak w 2022 narzędzia takie jak make.com, airtable.com, webflow.com czy retool.com zdecydowanie dojrzały. Stając się dzięki temu rozsądnym wyborem zarówno dla projektów będących na wczesnym etapie rozwoju jak i tych dojrzałych, gdzie mogą pełnić rolę wspierającą.
Pomimo tego, że w wielu przypadkach no-code jest przedstawiane jako alternatywa dla programowania, według naszych doświadczeń najlepsze rezultaty daje rozsądne połączenie wszystkiego w całość. Najważniejszą umiejętnością okazuje się ocena, w których sytuacjach lepiej jest zaprojektować coś od podstaw w oparciu o "codebase", a kiedy lepiej jest skorzystać z narzędzi umożliwiających szybkie "wyklikanie" niezbędnych funkcjonalności. Z biznesowego punktu widzenia właściwe wykorzystywanie możliwości oferowanych przez narzędzia no-code łatwo może stać się wręcz dźwignią rozwoju, co w obliczu aktualnej sytuacji ekonomicznej nabiera szczególnego znaczenia.
Istotnym elementem trendu no-code i low-code jest idea łączenia ze sobą wielu narzędzi za pośrednictwem tzw. API, które jeszcze od niedawna dostępne było wyłącznie dla osób potrafiących programować. Z tego powodu warto przy projektowaniu własnych produktów brać pod uwagę udostępnienie API a nawet natywne integracje z platformami takimi jak Zapier czy Make.com. W ten sposób otwieramy naszym użytkownikom przestrzeń do tworzenia własnych unikatowych połączeń a nawet automatyzacji a to może stać się znaczącym wyróżnikiem konkurencyjnym.
Patrząc na rytm rozwoju narzędzi no-code i low-code, nie ma sygnałów sugerujących że nie warto będzie nie tylko mieć je na uwadze w nadchodzącym roku ale wprost aktywnie wykorzystywać w praktycznie każdym obszarze biznesu.
Rewolucja AI
W 2022 roku co jakiś czas pojawiały się sygnały o znaczącym rozwoju sztucznej inteligencji. Początkowo były to ciekawostki w postaci wygenerowanych filmów typu Deep Fake a potem narzędzia dostępne dla wszystkich, umożliwiające generowanie grafik (np. Dall-E czy Midjourney, świetnych tekstów marketingowych a nawet wideo. Poza tym na skuteczności zyskały narzędzia ułatwiające transformację obrazu, tłumaczenia a nawet programowanie.
Ostatecznie w ciągu ostatniego miesiąca pojawienie się ChatGPT sprawiło, że temat wprost eksplodował jednoznacznie zwiastując rewolucję i chociaż ponownie trudno jest jakkolwiek przewidywać dalszy rozwój oraz wpływ AI na nasze codzienne funkcjonowanie, tak to co już teraz możemy doświadczyć sami, wprost pokazuje że 2023 prawdopodobnie będzie rokiem Sztucznej Inteligencji. Tym bardziej, że już za rogiem jest zapowiadana premiera GPT-4, czyli znacznie potężniejszego od GPT-3 modelu, który przecież już teraz robi ogromne wrażenie.
Nie ma cienia wątpliwości, że sięganie po narzędzia AI w biznesie a nawet swojej codzienności, będzie dobrym ruchem. Tym bardziej że większość z wymienionych narzędzi nie posiada wysokiej bariery wejścia.