Zamień ten tekst na URL Webhooka

UI, UX i Webdesign

Żegnamy 2023 i zastanawiamy się nad 2024

Wydanie nr
13
opublikowane
2024-01-16
Magdalena Kamińska
Magdalena Kamińska
Senior UX Designer
No items found.

W tym newsletterze przeczytasz o tym co ważnego działo się w zeszłym roku i jak to wpłynęło i wpłynie na naszą pracę. W drugiej części pokuszę się o trochę predykcji dotyczących tego co nas czeka w nadchodzących 12 miesiącach i co możemy zrobić, żeby lepiej przygotować się do tych zmian.


Cześć!
Myślę, że można się pokusić o stwierdzenie, że rok 2023 był dla branży UX/UI przełomowy. Trudny, pełen wyzwań, ale również wyjątkowych zmian. Na naszych oczach technologia zaliczyła skokowy rozwój, a świat projektowania znalazł się na rozdrożu innowacji, adaptacji i potrzeby zwiększania przychodów. Od rosnącego wpływu sztucznej inteligencji (AI) na metodologie projektowania po zawirowania gospodarcze wpływające na branżę, rok ten jest definitywnym dowodem na to, że nie żyjemy w nudnych czasach.
W tym newsletterze przejdziemy przez kluczowe wydarzenia 2023 i spróbujemy przewidzieć co szykuje dla nas rok 2024. To ważne, gdyż w tak dramatycznie szybko zmieniających się czasach i w branży, która wymaga ciągłego rozwoju, zrozumienie trendów to klucz do zdobycia wiedzy i umiejętności, które już niedługo będą niezbędne na rynku pracy.
2023 – rok przełomowych zmian

  1. Pojawienie się AI: Oczywiście, za najważniejsze wydarzenie zeszłego roku możemy bez wątpliwości uznać wybuch rozwiązań LLM i generatywnej sztucznej inteligencji. Wejście na rynek narzędzi takich jak ChatGPT i DALL-E, czy Midjourney już zmieniło sposób w jaki projektujemy. Jednak wpływ na proces projektowy to nie jedyna konsekwencja szerokiego zastosowania AI. Tak jak pisałam w poprzednim newsletterze, AI namiesza w świecie UX/UI znacznie bardziej poprzez wprowadzenie nowego paradygmatu w designie, czy konieczność nabycia przez nas kompetencji i wiedzy jak projektować rozwiązania wykorzystujące AI w naszych produktach. Znacząca część roku upłynęła nam pod znakiem obaw o przyszłą rolę projektantów i znaczenie kreatywności w czasach automatyzacji. I chociaż na tym etapie wiemy już raczej, że rola UX/UI designera nie zostanie pochłonięta przez AI, to nadal mamy przed sobą dużo pracy nad dostosowaniem się do nowych realiów rynku.
  2. Zwolnienia i trwający kryzys w branży IT: Obawy i niepewność towarzyszyły nam również w związku ze spowolnieniem i ciągle trwającymi zwolnieniami w branży. Firmy przewartościowały swoje priorytety i zmieniły nastawienie ze wzrostu na zysk, co spowodowało nie tylko redukcję zespołów projektowych, ale również zmniejszoną liczbę ofert pracy na rynku. Trwająca od końca 2022 sytuacja odbija się już na wszystkich – od juniorów, których jest więcej niż kiedykolwiek, aż po seniorów, również mających trudności ze znalezieniem pracy. Najbardziej jednak efekty widoczne są w… wynagrodzeniach, które nie rosną już w takim tempie jak w ostatnich kilku latach, mimo cały czas dość wysokiej inflacji.

  1. Nieudana fuzja Figmy i Adobe: Koniec roku zafundował nam jedno z większych zaskoczeń ostatnich 12 miesięcy. Zakup Figmy przez Adobe, który był jedną z największych niespodzianek 2022 i traktowany był jako już dokonany jednak się nie odbędzie. Transakcja nie doszła do skutku z powodu obaw regulacyjnych i sprzeciwu społeczności. Projektanci odetchnęli z ulgą, ponieważ wielu obawiało się, że fuzja ograniczy innowacyjność i dostępność Figmy. Co dalej na rynku narzędzi do projektowania? Na pewno cieszą się teraz wszyscy fani Adobe XD 😉 A czy do radości mają również powody fani Figmy, dowiemy się już niedługo. Większa dywersyfikacja i konkurencja na rynku może pozytywnie wpłynąć na ceny, a wymuszona konkurencja spowodować „wyścig zbrojeń” i wprowadzanie nowych funkcji, z zyskiem dla wszystkich designerów 😊
  2. Nowe funkcje w Figmie: Mimo zawirowań z Adobe, Figma nie zwalnia tempa i w tym roku zaprezentowała nam nie tylko dev mode, ale również zmienne, które otwierają nowe możliwości w tworzeniu design systemów i w prototypowaniu. Jeżeli jeszcze nie korzystasz z tych opcji to najwyższy czas się z nimi zaprzyjaźnić! 😉 Oprócz tego dostaliśmy nowe opcje w Autolayoucie i integrację z AI w Figjamie. Ja już nie mogę się doczekać, co zespół Figmy szykuje nam na tegoroczny Config!

  1. Nowe przepisy dotyczące dostępności: Ubiegły rok to również czas dużego nacisku na dostępność. To już nie tylko trend i wymóg użytkowników, ale także konieczność ze względu na wprowadzane regulacje. W tym zakresie sporo działo się w USA, gdzie Biuro Zarządzania i Budżetu (OMB) wypuściło wytyczne dotyczące dostępności cyfrowej w produktach tworzonych przez rządowe agencje federalne. Departament Sprawiedliwości USA również zaproponował nowe przepisy dla podmiotów publicznych, w tym władz stanowych i lokalnych. Tymczasem w Europie upływa czas przed wejściem w życie Europejskiego Aktu o Dostępności, na którego włączenie do przepisów krajowych państwa członkowskie mają czas do czerwca 2025 r. Chociaż to jeszcze półtora roku, firmy będą musiały zacząć przygotowywać się do tych zmian dużo wcześniej. Poza tym, tego typu zmiany legislacyjne są wyrazem zmieniającego się stosunku do dostępności w produktach cyfrowych, która staje się standardem. Rosnącą potrzebę takich kompetencji na rynku warto wziąć pod uwagę w tym roku planując swoje działania rozwojowe.
  2. AR/VR: Klapa facebookowego Metaverse na początku roku nie była może szczególnie dobrym początkiem 2023 dla AR/VR. Nie znaczy to jednak, że nic ciekawego w tym zakresie się nie działo. Ogłoszenie Apple Vision Pro to z pewnością dowód na to, że zainteresowanie tymi technologiami dla klientów indywidualnych nadal istnieje. Czy będzie to na tyle silny bodziec, żeby rzeczywiście upowszechnić aplikacje oparte o AR/VR zobaczymy już w tym roku, gdy Vision Pro będzie miało swoją oficjalną premierę. Z pewnością jednak technologie te są coraz szerzej wykorzystywane przez biznes. Meta rozszerzyła w tym roku ofertę reklam AR włączając tę technologię do Reelsów na Instagramie i Facebooku oraz Facebookowych Stories (AR w reklamach był już wcześniej dostępny na Feedach obu socialowych gigantów). Funkcję już wykorzystują takie marki jak Sephora, która w teście reklamy zapachów z elementami AR odnotowała wzrost zasięgu i zaangażowania, szczególnie wśród pokolenia Z. Nowe kierunki rozwoju AR i VR otwierają się też dzięki synergii z AI. Premiera generatora obiektów 3D opartego o LLM – Genie od Luma AI może być zwiastunem dużo szerszego zastosowania takich efektów w e-commerce, edukacji i rozrywce już w niedalekiej przyszłości. To rynek, który warto obserwować w przyszłym roku szczególnie blisko i trzymać rękę na pulsie jeżeli chodzi o kompetencje, gdyż już niedługo możemy być proszeni o projektowanie doświadczeń użytkowników z wykorzystaniem AR/VR.


2024 – rok nowych możliwości

  1. AI jako standard branżowy: O ile rok 2023 był okresem, gdy AI było nowinką, to w tym roku najprawdopodobniej będziemy obserwować coraz szersze upowszechnianie się tej technologii. Powolnie reagujący korporacyjni giganci będą coraz bardziej zainteresowani włączaniem AI zarówno do swoich produktów, jak i do procesów projektowania w celu optymalizacji. To najlepszy moment, żeby zacząć zdobywać umiejętności i wiedzę w tym zakresie i przygotować się na prawdziwy wybuch zainteresowania AI w UX/UI, którego możemy spodziewać się pod koniec 2024 i w 2025 roku, gdy technologia ta nieco bardziej dojrzeje.
  2. Projektowanie oparte na danych i personalizacja: Personalizacja już od jakiegoś czasu jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie konwersji. AI daje na tym polu nowe możliwości, np. poprzez dostosowanie produktów do potrzeb nie grup użytkowników, ale poszczególnych jednostek (hiperpersonalizacja). Dodatkowo, w związku z trwającym na rynku kryzysem, firmy szczególnie uważnie patrzą na rezultaty finansowe realizowanych inicjatyw. Z tego względu praca z danymi i umiejętność weryfikacji skuteczności proponowanych rozwiązań jest coraz bardziej w cenie. Skończyły się czasy, gdy dobre słowo UX designera wystarczało jako uzasadnienie do wprowadzenia nowej funkcjonalności czy redesignu. To ciekawa zmiana w zakresie obowiązków i oczekiwań wobec UX/UI designerów, którzy z adwokatów użytkowników coraz bardziej muszą stawać się partnerami biznesu, którzy poprzez znajomość potrzeb klientów realizują cele finansowe.

💡 Wg. Salesforce ponad 70% klientów oczekuje lepszej personalizacji, wraz z większaniem się możliwości technologicznych i gdy dają oni dostęp do swoich danych.

  1. Branża wciąż w trudnej sytuacji, ale powoli się poprawia: Po bardzo trudnym 2023 roku, prognozy na 2024 wydają się być ostrożnie optymistyczne. Mimo trwającego zastoju na rynku, ten rok może przynieść koniec masowych zwolnień i zwiększenie liczby ofert pracy. Dobre czasy mogą nadejść szczególnie dla tych, którzy będą odpowiadać na nowe, pokryzysowe potrzeby rynku, wspominane wcześniej – znajomość standardów AI, umiejętność projektowania w oparciu o dane, zastosowanie technologii takich jak AR/VR, ekspertów od dostępności etc. To ostatni dzwonek, żeby zacząć zdobywać te kompetencje i nie zostać z tyłu. Trudne, transformacyjne czasy jak nigdy wymagają od nas elastyczności i nie pozwalają na zostanie na utartych torach starych przyzwyczajeń.
  2. No/Low Code na fali wznoszącej: Nacisk na zwiększanie zysków to również nacisk na optymalizację kosztów. Firmy szukają oszczędności tam, gdzie to możliwe, a działy IT i programiści są szczególnie łakomym kąskiem do cięć. Z pomocą biznesom przychodzi technologia no/low code, która w ostatnim czasie stała się na tyle dojrzała, żeby rzeczywiście zastąpić niektóre elementy tradycyjnego kodowania. Umiejętność korzystania ze programów takich jak Framer czy Webflow już jest pożądana na rynku pracy, a w 2024 może być tylko ciekawiej. Czy zaobserwujemy zwiększenie się dotychczasowych obowiązków UX/UI designerów, powrót do dawnego stanowiska Web Developera, czy może stworzenie zupełnie nowego stanowiska No Code Developera – czas pokaże. Niezależnie jednak od tego jak będą się nazywać zawody przyszłości, już dzisiaj warto zainteresować się no/low codem, szczególnie, że nie wymaga on nauki kodowania 😉
  3. Doświadczenie międzyplatformowe - nowy standard: O omnichannelu mówi się w e-commerce już od dobrej dekady, jednak ten rok może być szczególny pod kątem projektowania płynnego, wieloplatformowego doświadczenia użytkownika. Zwiększająca się liczba urządzeń z jakich korzystamy (to już nie tylko komputery i smartphone’y, ale też wearable technologies, smart TV, inteligentne głośniki z asystentami głosowymi etc.) i upowszechnianie się IoT to również rosnący problem rozbieżności między doświadczeniami użytkownika w różnych kanałach. Designerzy muszą zaadresować ten problem i upewnić się, że zapewniają ten sam poziom funkcjonalności wszędzie, gdzie jest dostępny ich produkt. Możemy już zacząć przygotowywać się na projektowanie dla coraz większej liczby breakpointów i urządzeń o specyficznych charakterystykach (np. bardzo mały ekran smartwatcha) czy różnych sposobach nawigacji (np. interfejs głosowy, obsługa za pomocą pilota).
  4. Trendy wizualne: Na koniec warto się pokusić o małą predykcję tego, co czeka nas w trendach UIowych na Dribbblu i Behance 😉 Moim zdaniem trendy wizualne zdominują nowy skeuomorfizm, elementy 3D i zaawansowane mikro-interakcje. A jak to będzie wyglądać Waszym zdaniem? Dajcie znać na ahoy!


Spatial Glass w visionOS
Za nami trudny rok, przed nami niewątpliwie interesujący, ale też trudny rok. Jeżeli jest jakiś jeden wątek, który dominuje i łączy to wszystko o czym wcześniej pisałam, to jest to chyba konieczność rozwoju i zdobywania nowych kompetencji. W 2024 roku, projektanci muszą dostosować się do wschodzących technologii, przyjąć zmieniające się trendy i pozostać elastyczni w ciągle zmieniającym się krajobrazie branżowym. To z pewnością niełatwe, szczególnie, że wielu z nas najchętniej odpoczęłoby sobie po ostatnich kilku latach, w których przeżyliśmy pandemię i kryzysy jeden po drugim. Niestety, nie zanosi się na to. Żyjąc w ciekawych czasach musimy ponieść cenę i sami pozostać nieustannie ciekawi wchodzących na rynek zmian i nowych technologii. Jedyne, co uratuje nas przed zastąpieniem zarówno przez AI, jak i przez innych designerów, to specjalizacja i nieustanna nauka. Eduweb oczywiście postara się Wam w tym pomóc – przed nami nowe Sprinty, ciekawe wydarzenia i wspólne zdobywanie wiedzy. Stay tuned!
Magda i zespół eduweb


  • Podsumowanie kluczowych wydarzeń 2023
  • Co ważnego może się wydarzyć w 2024
  • Trendy i prognozy
  • Jak przygotować się na nadchodzące zmiany