Podsumowanie roku w UI & UX
UI, UX i Webdesign
Podsumowanie roku w UI & UX
Wydanie nr
8
opublikowane
2022-12-14
Grzegorz Róg
**Idea Architect**
No items found.
Niekwestionowany lider UI
Miniony rok nie przyniósł wielkich rewolucji w UI & UX ale był ważnym krokiem do wejścia wielu narzędzi w fazę większej dojrzałości. Przewrotnie, kiedy nikt już nie miał wątpliwości że to Figma jest narzędziem wyboru do większości spraw związanych z projektowaniem interfejsów, wiadomość o jej przejęciu przez Adobe za bagatela 20mld USD wlała w serca wielu fanów Figmy niepokój. Nie zmienia to faktu, że Figma jest niekwestionowanym narzędziem wyboru i wprowadza szereg funkcji, które pozwalają nam wyciągnąć wnioski co do kierunku UX designu, przykładowo:
- Design staje się dużo bardziej systemowy dzięki Auto Layout
- W przyszłości z Figmy będzie można dzięki temu eksportować gotowy front-end
- Design Systemy przestały już być buzzwordem i są stosowane w projektach w różnej skali
- Ponieważ UI staje się bardzo techniczny, powstają narzędzia dookoła skupione na pracy kreatywnej jak FigJam
- Interaktywne prototypy zbliżają się funkcjonalnie do wersji produkcyjnych i czekamy ich jeszcze lepszy handoff
**Cicha gwiazda mijającego roku**
Dla mnie jednym z przełomowych narzędzi w kontekście projektowania UI było pojawienie się i szybki rozwój Figma Tokens, a obecnie Token Studio for Figma. To niesamowite narzędzie, które znacznie przyspiesza tworzenie i utrzymanie systemów projektowych a także ich handoff. Jeśli jeszcze nie korzystałaś/eś z tokenów, w kolejnym roku będzie to must-have w Twoim portfolio.**Narzędzia No-code w służbie projektanta**
Coraz większym echem odbija się wśród projektantów temat narzędzi no-code a nawet low-code w kontekście zwinnego budowania funkcjonalnych prototypów, ale też gotowych stron WWW na przykład z pomocą Webflow. W 2022 zadebiutowała wersja Framera, która pozwala także tworzyć strony internetowe. Framer jest na naszym celowniku od czasów powstania i w mojej ocenie jest to jedna z najbardziej perspektywicznych firm i technologii, którą warto obserwować. Na razie strony we Framer tworzyliśmy na zasadzie eksperymentów, ale w kolejnym roku zapewne wiele z nich powstanie już produkcyjnie, przy wykorzystaniu bibliotek a designerzy za sprawą Framera zaczną jeszcze bardziej interesować się systemami, ale też ich przełożeniem na komponenty, kod i front-endowe biblioteki.
Era specjalizacji w UI i UX wyraźnie się kończy i potrzeba nauki nowych technologii i pozostawanie na bieżąco będzie jedną z kluczowych umiejętności projektanta przyszłości. To także otwiera duże szanse zawodowe dla osób wchodzących na rynek — wszystko będzie zmieniać się jeszcze szybciej, dzięki czemu technologiczne przewagi mogą pozwolić zdobyć zdecydowanie lepszą pracę.**AI dla web design’u**
Obszaru UI & UX nie ominął trend związany ze sztuczną inteligencją i w mojej ocenie jest to dopiero początek ogromnej rewolucji, która będzie miała miejsce w kolejnych latach w tym obszarze. Mimo, że nasza uwaga była głównie skupiona na generatywnej grafice, to są wyraźne sygnały, że sztuczna inteligencja jest w stanie pomóc nam także w projektowaniu interfejsów. Odpowiednie polecenia wpisane w prompt GTP-3 są w stanie wygenerować dla nas już teraz inspiracje do interfejsów na poziomie dribbble. Jeśli nie wierzysz, zobacz ten filmik na YouTube.**Druga młodość VR i ARu?**
Czekając na nową generację urządzeń do pracy z VR i AR a także widząc ogromne inwestycje w temat Metaverse, nie mamy złudzeń że mimo iż jest to kontrowersyjny temat, przebije się w ciągu najbliższych lat do mainstreamu i będzie stanowił szereg wyzwań projektowych a także ciekawych możliwości. Po pierwsze, warto już teraz zainteresować się technologiami wokół VRu z jednej strony takimi jak Apple Glasses i inne urządzenia, z drugiej, narzędziami jak Blender czy Cinema. Jaki to ma związek z UI? Ogromy! Już niedługo interfejsy mieszane będą potrzebne dla szeregu zastosowań i branż (już teraz dobrze rozwijają się w retailu) a Ty możesz być jedną z pierwszych osób, która będzie je tworzyć i rozumieć.**Web 3 i zdecentralizowany design**
Wiele wskazuje na to, że największy hype na Web3 czy NFT już się skończył a zima na rynku crypto powoduje upadki coraz to kolejnych projektów. Dla nas jest to sygnał, że te technologie będą mogły wejść wkrótce w fazę względnej dojrzałości a projekty, które przetrwają ”zimę” mają dobre fundamenty. To z kolei oznacza, że zacznie pojawiać się więcej interfejsów opartych o zdecentralizowaną architekturę, których projektowanie stanie się jedną z umiejętności przyszłości. Już teraz wyrastają godne alternatywy (a nie tylko ich obietnice) dla największych platform czasów Web 2.0 jak Mastodon vs Twitter. Dla projektantów UX oznacza to ciekawy, nowy model i szereg ekscytujących wyzwań!UX dla biznesu
Patrząc na sytuację wokoło i wiele zwiastunów nadchodzącego kryzysu, można podejrzewać, że umiejętności UX designera będą jeszcze bardziej cenne w ścisłym powiązaniu z ekosystemem biznesowym i mówiąc wprost — tym, czy UX jest w stanie w mierzalny sposób dostarczyć pieniądze do firm, które mogą zmagać się z gorszym okresem koniunktury. W tej atmosferze warto zainteresować się technikami optymalizacji pod konwersję i budować produkty z myślą o zasilaniu biznesu, ponieważ duży nacisk będzie pochodził na finansowanie od użytkowników. W mojej ocenie uzdrowi to także rynek, na którym zostaną świetnie działające projekty, ale też będzie stanowiło duże wyzwanie dla projektantów, którzy pozostaną obojętni na potrzeby biznesu.