Zamień ten tekst na URL Webhooka

UI, UX i Webdesign

Jak przygotować się do mastermindu?

Wydanie nr
6
opublikowane
2021-11-21
Grzegorz Róg
Grzegorz Róg
**Idea Architect**
No items found.

Aż 80 osób zgłosiło się do mastermindów w ramach Ahoy – niesamowicie nas to cieszy! Nie spodziewaliśmy się aż tylu uczestników. Aga i Paulina miały nie lada wyzwanie, żeby odpowiednio dobrać grupy według ich celów i doświadczeń.
W ramach przygotowań do mastermindów odbyły się warsztaty team-buildingowe, webinar z ekspertką od mastermindów Anią Dyl, oraz kontraktowanie grup (ustalanie zasad współpracy poszczególnych grup) również z pomocą Ani.
Dziś chcemy podzielić się z Tobą częścią wiedzy, którą przekazała nam Ania podczas tych niezwykle ciekawych spotkań i warsztatów.


Co jest najważniejsze w mastermindach?

stała grupa osób (3-5 osób),
systematyczne spotkania (np. co tydzień lub dwa),
konkretny cel, z którym przychodzi każdy uczestnik/uczestniczka,
termin zakończenia mastermindu (a jednocześnie realizacji celu) – w przypadku Ahoy są to 3 miesiące.

Jak dobrze dobrać grupę mastermind?

Ważne jest, żeby wszystkie osoby w grupie były mniej więcej na tym samym poziomie zaawansowania (np. seniorzy z seniorami, juniorzy z juniorami). Warto podkreślić, że mastermindy nie są mentoringiem. Chodzi o wymianę wiedzy i doświadczeń, wspieranie się nawzajem na partnerskiej zasadzie.
W idealnej sytuacji kompetencje poszczególnych osób dopełniają się, np. w jednej grupie może być programistka, która chce poprawić swoje umiejętności w zakresie UI, oraz UI designer, który chce podszkolić się z programowania.Jak znaleźć osoby do grupy mastermind?
Mastermind nie ma swojego leadera, ale jeśli chcesz, możesz być osobą, która inicjuje powstanie grupy. Możesz na przykład dodać ogłoszenie w swojej społeczności UX+UI (na Facebooku, Slacku, Discordzie czy Ahoy), w którym opowiesz krótko kim jesteś, jakie masz doświadczenie, cel, i z jakimi osobami chcesz współpracować przez najbliższe kilka miesięcy. Spośród osób, które się do Ciebie zgłoszą możesz wybrać te, które uzupełniają Twoje kompetencje i możecie czerpać od siebie nawzajem. Tak właśnie powstał mastermind Agi – zgłosiła się w odpowiedzi na ogłoszenie trzech dziewczyn, których wcześniej nie znała.
Możesz również wziąć udział w zorganizowanej akcji, takiej jak ta na Ahoy. W tym wypadku to prowadzące Ahoy UX+UI (Paulina i Aga) zorganizowały przygotowanie do spotkań i dobrały w grupy osoby na podstawie wypełnionych zgłoszeń.Jak ustalić cele w mastermindzie?
Cele powinny być od siebie niezależne – każda osoba realizuje swój własny cel. To, czy jedna osoba z grupy zrealizuje swój cel, nie ma wpływu na inne osoby. To właśnie odróżnia mastermind od zespołu.
Jednak dobrze by było, gdyby te cele były ze sobą w jakiś sposób powiązane. Dzięki temu inne osoby korzystają z przemyśleń i doświadczeń innych. Przykładowo jedna osoba może chcieć wystąpić na konferencji, druga założyć instagram edukacyjny, a trzecia rozpocząć pracę na uczelni. Każdy z celów jest różny i niezależny, jednak łączy je parasol – dzielenie się wiedzą z innymi.Co sprawia, że mastermind jest tak skuteczny?
Deklaracja oraz wsparcie. W mastermindzie deklarujemy kilka rzeczy:
swój własny cel (przed swoją grupą),
systematyczne spotkania w grupie (na bardzo konkretnych zasadach określonych wspólnie w kontrakcie),
zadania do zrobienia przed kolejnym spotkaniem. Dzięki nim, od spotkania do spotkania coraz bardziej przybliżamy się do swojego celu, a grupa nas w tym wspiera i służy radą.

Czym jest kontraktowanie grupy?

Każda grupa przed przystąpieniem do właściwych spotkań powinna spisać kontrakt. Zawiera on zarówno cele poszczególnych członków, jak i bardzo konkretne zasady dotyczące spotkań (częstotliwość, narzędzie z którego korzystamy, daty i godziny), jak i kwestii psychologicznych (np. sposobu dawania feedbacku) oraz czysto organizacyjnych (jak dokładnie przebiegać będą nasze spotkania). Od tego w dużym stopniu zależy powodzenie mastermindu, ponieważ dobry kontrakt zabezpiecza nas przez „rozłażeniem się” spotkań, czy samoistnym „obumarciem” grupy.Co dalej?
Wszystkie te kwestie Ania pogłębiła i rzeczowo opisała w webinarze, który przeprowadziła z nią Paulina. Trwa tylko godzinę, a jest naprawdę napakowany konkretami i daje niezbędną wiedzę do tego, by rozpocząć mastermindowanie. Jeśli masz członkostwo Ahoy PRO, koniecznie sprawdź nagranie. Ania opowiedziała w nim również:
jak dobrze przeprowadzić konktraktowanie grupy,
jak poprowadzić mastermind – co dzieje się po kolei w trakcie spotkania,
jak radzić sobie z problemami w trakcie (np. kiedy ktoś przychodzi nieprzygotowany, albo spóźnia się)
odpowiedziała też na ciekawe pytania osób, które były z nami na żywo.
Pozostałe spotkania w ramach przygotowania do mastermindów także są dostępne w formie nagrań na platformie Ahoy. Nawet jeśli nie bierzesz udziału w tym sezonie Mastermindów Ahoy, możesz śmiało skorzystać z tych materiałów i samodzielnie zorganizować grupę z innymi członkami Ahoy, znajomymi lub członkami innych społeczności, w których jesteś.Bezpłatny kurs mailowy
Jeśli jeszcze bardziej chcesz pogłębić wiedzę na temat mastermindów, koniecznie zapisz się na bezpłatny kurs mailowy od Ani Dyl z bloga mastermindwpraktyce.pl.Lista linków z Newslettera:Mastermind okiem Michała Szafrańskiego
W tym odcinku podcastu Michał opowiada o swoich doświadczeniach z mastermindem w grupie z innymi przedsiębiorcami.Mastermind okiem Ani Dyl
W tym poście na blogu Ania opowiada o swoich osobistych doświadczeniach z mastermindem.